Installation!


Nu är det dags att berätta lite mer i detalj  om vad som egentligen hände i februari/mars, ja alltså förutom att vår dotter föddes men nu syftar vi på vad som hände på husbygget, för det här är ju en byggblogg....
 
Vi börjar med ventilationen, jag citerar ur BBR 2012 ( Boverkets byggnadsregler 2012) 
 
6:33 ventilationssystem skall utformas så att erfoderlig utelöftsflöde kan tillföras byggnaden. De ska kunna föra bort hälsofarliga ämnen, fukt, besvärande lukt, utsöndringsprodukter från personer och byggmaterial samt föroreningar från verksamheter i byggnaden... Det räcker alltså inte med att öpnna ett fönster.
 
Det finns olika system att välja och detta kommer jag inte gå mera in på utan helt enkelt säga att jag valde ett FTX system, då är det till- och frånluft med värmeåtervinning upp till 85%. Detta är inget man bara höftar ihop så jag tog hjälp av en konsult som räknade på luftflöden etc. Själv hade jag noll erfarenhet utav denna typ av installation så datorn fick bli första steget. Jag kan rita i cad sedan tidigare dock inte 3d men efter några kvällar fick jag klämm på detta och ritade in huset i skala 1:1 för att sedan kunna rita in erfoderliga ventilatiionsrör efter beräkningarna. Detta var ett enormt hjälpmedel för mig då det av utrymmeskäll inte går att korsa ledningar, kapa i bärande väggar eller dyl.
 
Nästa steg var att ta hem materialet och helt enkelt montera utefter dem ritningar jag gjort, eftersom jag ej har köpt ventilationsaggregatet så gjorde jag en mall efter storleken och anslutningarna på det tänkta aggregatet.
 
Samtidigt som detta gjordes var elektrikerna på plats och drog el i undertaken, vi passade även på att dra vatten till kök och badrum samt kablar till inbyggnadshögtalarna. När samtliga installationer var klara kunde jag börja montera undertaken. Jag monterade plåtreglar som är "nedpendlade" ca 30cm för att alla rör och installationer skulle få plats. Efter detta monterade jag ett lager gips och så helt plötsligt var månaders arbete dolt, tur man tar kort och kan påminnas var timmarna i arbete finns någonstans...
 
 
Ventilationssystemet i Autocad
 
 
Allt material inköpt och datorn med ritningar på plats!
 
 
Till- och frånluft på plan 2
 
Tvättstugan där jag gjorde den provisoriska mallen av ventilationsaggregatet
 
El till centralrummet
 
Påbörjade undertak i vardagsrummet
 
Vardagsrum och kök
 
El til takdosor, spotlights, högtalare etc.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0